МОН пропонує до громадського обговорення зміни до Положення про ліцей
Міністерство освіти і науки України запрошує долучитися до громадського обговорення змін до Положення про ліцей.
У змінах до Положення визначено, що ліцей організовує вибір профілів і вивчення учнями обовʼязкових для всіх, профільних і вибіркових поза профілем предметів / інтегрованих курсів. Окрім того, він забезпечує кар’єрне консультування тощо.
Ліцей має пропонувати щонайменше три профілі навчання в межах однієї, двох або трьох освітніх галузей та/або їх об’єднань (кластерів): STEM, мовно-літературного, соціально-гуманітарного.
Для забезпечення такого вибору в ліцеях утворюють змінні (міжкласні) групи (учні обʼєднуються в такі групи для вивчення різних предметів та інтегрованих курсів).
У змінах до Положення визначено, що матеріально-технічна база ліцею повинна забезпечувати потреби всіх учасників освітнього процесу відповідно до освітньої програми ліцею та з урахуванням особливостей профілів навчання.
Ліцеї можуть співпрацювати з міжшкільними ресурсними центрами, закладами вищої освіти, фізичними та юридичними особами для залучення і використання додаткових ресурсів (кадрових, матеріально-технічних, навчально-методичних, інформаційних тощо).
Також у документі запропоновано закріпити норму, що конкурс на зарахування в 10 клас відбувається лише за умови, що кількість заяв перевищує кількість місць.
Зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту документа приймаються до 08 грудня 2025 року.
ПРОЄКТ
від __________ 2025 р. №
Київ
Про внесення змін до Положення про ліцей
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Внести до Положення про ліцей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2021 р. № 1062 (Офіційний вісник України,
2021 р., № 82, ст. 5261), зміни, що додаються.
2. Обласним та Київській міській державним адміністраціям (військовим адміністраціям) забезпечити проведення моніторингу дотримання на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці органами місцевого самоврядування законодавства щодо створення та функціонування ліцеїв в рамках сформованої відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту» мережі закладів загальної середньої освіти, а також надання за результатами моніторингу відповідних рекомендацій щодо усунення порушень у разі їх виявлення.
3. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування, крім
абзаців першого, другого пункту 2, пунктів 3–4, затверджених цією постановою змін, які набирають чинності:
з 01 вересня 2026 року — для закладів загальної середньої освіти, які забезпечують здобуття профільної середньої освіти за академічним спрямуванням, що беруть участь у Експериментальному проекті щодо запровадження в закладах загальної середньої освіти освітніх програм, розроблених на основі типової освітньої програми для 10–12 класів закладів загальної середньої освіти, які забезпечують здобуття профільної середньої освіти за академічним спрямуванням, що реалізується в порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2025 р. № 1058 «Про реалізацію експериментального проекту щодо запровадження в закладах загальної середньої освіти освітніх програм, розроблених на основі типової освітньої програми для 10-12 класів закладів загальної середньої освіти, які забезпечують здобуття профільної середньої освіти за академічним спрямуванням» (Офіційний вісник України, 2025 р., № 76, ст. 5223);
з 01 вересня 2027 року — для усіх закладів загальної середньої освіти, які забезпечують здобуття профільної середньої освіти за академічним спрямуванням.
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від _____р. № _______
ЗМІНИ,
що вносяться до Положення про ліцей
«організація вивчення учнями обовʼязкових освітніх компонентів, спільних для всіх профілів; обовʼязкових освітніх компонентів за обраним профілем; а також вибіркових освітніх компонентів;
забезпечення супроводження освітнього процесу та підтримки учнів (кар’єрне консультування, профорієнтація тощо);».
У зв’язку з цим абзаци сьомий–восьмий вважати відповідно абзацами восьмим–дев’ятим.
«10. Зарахування дітей до державних, комунальних і корпоративних ліцеїв для здобуття профільної середньої освіти (до 10–12 класів) відбувається на конкурсних засадах в порядку, визначеному законодавством, крім випадків, коли кількість поданих заяв про зарахування не перевищує загальної кількості вільних місць у відповідних класах.
Конкурс проводиться відповідно до Положення про конкурсний відбір, яке схвалюється педагогічною радою ліцею та затверджуються його керівником. Таке Положення має бути оприлюднено на вебсайті ліцею (у разі відсутності власного вебсайту — на вебсайті органу, у сфері управління якого перебуває заклад освіти) не менше ніж за три місяці до початку проведення конкурсних випробувань.
Освітня програма ліцею із зазначенням переліку профілів навчання та відповідними навчальними планами публікується на вебсайті ліцею (у разі відсутності власного вебсайту — на вебсайті органу, у сфері управління якого перебуває заклад освіти) не пізніше ніж за три місяці до початку приймальної кампанії.
Зарахування дітей до державного, комунального ліцею для здобуття базової середньої освіти (до 5–9 класів) здійснюється на конкурсних засадах, якщо це не порушує право учнів, які здобули початкову освіту в цьому закладі освіти, на продовження навчання в ньому та за умови, що кількість поданих заяв про зарахування перевищує загальну кількість вільних місць у відповідних класах.
Зарахування дітей до ліцею на конкурсних засадах (проведення будь-яких заходів, спрямованих на перевірку знань, умінь, навичок чи інших компетентностей дитини) для здобуття початкової освіти (до 1–4 класів) забороняється.
Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних і комунальних ліцеїв затверджується МОН. Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до приватних і корпоративних ліцеїв визначається засновником (засновниками).».
4. Пункт 11 викласти в такій редакції:
«11. Освітній процес у ліцеї організовується відповідно до законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», цього Положення, інших актів законодавства та освітньої програми (освітніх програм), схваленої педагогічною радою та затвердженої керівником ліцею.
Ліцей використовує в освітній діяльності одну освітню програму на рівні профільної середньої освіти (на першому та другому циклі профільної середньої освіти). Спрямування (академічне, професійне) здобуття учнями профільної середньої освіти визначається освітньою програмою ліцею, яка має включати для кожної з форм навчання, запроваджених в ліцеї навчальні плани для щонайменше трьох профілів навчання в межах однієї, двох або трьох освітніх галузей та/або їх об’єднань: природничо-математичного (STEM), мовно-літературного, соціально-гуманітарного.
У разі функціонування в межах територіальної громади не більше ніж одного ліцею такий ліцей забезпечує здобуття профільної середньої освіти в рамках щонайменше двох освітніх галузей та/або їх об’єднань.
Здобуття профільної середньої освіти (10–12 класи) в ліцеї здійснюється за індивідуальними освітніми траєкторіями, які передбачають обрання учнем:
профілю навчання (із запроваджених у ліцеї), який передбачає наявність обовʼязкових для вивчення освітніх компонентів основного та/або поглибленого рівня;
вибіркових освітніх компонентів у межах відповідного профілю;
вибіркових освітніх компонентів поза відповідним профілем.
Зміна обраного профілю навчання здійснюється за заявою учня (або при переведенні учня з іншого ліцею в разі неможливості забезпечити навчання учня за його профілем) з урахуванням наявних в ліцеї профілів навчання за умови забезпечення врахування результатів попереднього навчання в порядку, визначеному педагогічною радою. Перед зміною профілю учню та його батькам/законним представникам (одному з батьків/законних представників) ліцей обов’язково надає повну інформацію про процедуру та наслідки такої зміни, а також забезпечує необхідне консультування протягом її здійснення. У випадку забезпечення здобуття базової середньої освіти ліцей використовує в освітній діяльності одну освітню програму на рівні базової середньої освіти (на першому та/або другому циклах) або може використовувати одну наскрізну освітню програму, розроблену для базової (першого та/або другого циклу) та профільної середньої освіти.
На основі визначених в освітній програмі ліцею навчальних планів педагогічна рада складає, а його керівник затверджує річний навчальний план (один або декілька) з урахуванням запроваджених профілів навчання, в якому конкретизується перелік навчальних предметів (інтегрованих курсів), обов’язкових для вивчення, вибіркових (за вибором учнів) освітніх компонентів, зокрема навчальних предметів, курсів, інтегрованих курсів, та кількість навчальних годин на тиждень, навчальний рік.».
«З метою забезпечення створення безпечного освітнього середовища рішенням педагогічної ради форма навчання може бути змінена на визначений період протягом навчального року.».
«121. В умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану, оголошених у встановленому порядку (далі — особливий період), ліцей забезпечує участь в освітньому процесі учнів, які були змушені змінити місце проживання (перебування), місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час дії особливого періоду, в дистанційній формі або в
будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників.
Обрання форми навчання здійснюється відповідно до рішень обласних, Київської міської військових адміністрацій та засновників ліцеїв, зокрема, залежно від можливостей фонду захисних споруд цих закладів.
З урахуванням безпекової ситуації в кожному населеному пункті структура і тривалість навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними, форми організації освітнього процесу визначаються педагогічною радою ліцею в межах часу, передбаченого освітньою програмою, відповідно до обсягу навчального навантаження, встановленого навчальним планом, та з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, особливостей регіону тощо.».
«13. Оцінювання досягнень учнів здійснюють педагогічні працівники ліцею за системою оцінювання, визначеною законодавством або за шкалою оцінювання результатів, визначеною ліцеєм, яка може включати:
У разі запровадження закладом освіти власної шкали оцінювання результатів навчання учнів ним мають бути визначені правила переведення до системи оцінювання, визначеної законодавством.
Залучення будь-яких інших осіб до оцінювання результатів навчання учнів здійснюється за рішенням керівника ліцею.».
«змінні групи;».
У зв’язку з цим абзаци п’ятий – дванадцятий вважати відповідно абзацами шостим – тринадцятим;
2) абзац сьомий викласти в такій редакції:
«Ліцей може створювати у своєму складі інклюзивні класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами.»;
«Змінні, міжкласні групи створюються як тимчасові групи учнів, які формуються в межах одного або кількох класів з метою вивчення навчальних предметів (інтегрованих курсів) на підставі власного вибору учнів. Такі групи створюються також для організації проєктної діяльності учнів, застосування інших освітніх технологій і методів навчання, що забезпечують взаємодію під час спільної діяльності учнів різних класів одного або різних років навчання.».
«осередок «Захист України»;».
У зв’язку з цим абзаци сьомий – десятий вважати відповідно абзацами
восьмим – одинадцятим.
«23. Ліцей створює сучасний, безпечний та доступний освітній простір, який забезпечує умови для якісного навчання, розвитку й соціалізації здобувачів освіти.
Матеріально-технічна база ліцею повинна забезпечувати потреби всіх учасників освітнього процесу відповідно до освітньої програми ліцею та сприяти формуванню єдиного освітнього простору з урахуванням особливостей профілів навчання, визначених закладом освіти.
Освітній простір ліцею формується з дотриманням принципів універсального дизайну, розумного пристосування, ергономічності та цифрової доступності, що гарантує безпечні, інклюзивні та здоров’язбережувальні умови перебування учасників освітнього процесу.
Утримання та розвиток матеріально-технічної бази ліцею, у тому числі забезпечення універсального дизайну та розумного пристосування, фінансуються за рахунок коштів його засновника (засновників) та інших джерел, не заборонених законодавством.».
«27. З метою залучення та використання додаткових ресурсів (кадрових, матеріально-технічних, навчально-методичних, інформаційних та інших), необхідних для забезпечення якості освіти, ліцей може співпрацювати з міжшкільними ресурсними центрами, із закладами вищої освіти, фізичними та юридичними особами для забезпечення вивчення обовʼязкових освітніх компонентів, спільних для всіх профілів, обовʼязкових освітніх компонентів за обраним профілем, вибіркових освітніх компонентів, провадити дослідницьку діяльність тощо.».
до постанови Кабінету Міністрів України
«Про внесення змін до Положення про ліцей»
|
Зміст положення акта законодавства |
Зміст відповідного положення проєкту акта |
|
Положення про ліцей |
|
|
1. Це Положення визначає основні засади діяльності ліцеїв. Дія цього Положення не поширюється на заклади спеціалізованої освіти, спеціальні заклади загальної середньої освіти та заклади професійної |
1. Це Положення визначає основні засади діяльності ліцеїв. Дія цього Положення не поширюється на заклади спеціалізованої освіти, спеціальні заклади загальної середньої освіти та заклади професійної, фахової передвищої чи вищої освіти, що провадять освітню діяльність на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти. |
|
9. Завданнями ліцею є: всебічний розвиток, навчання, виховання, виявлення обдарувань, соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і здобуття освіти протягом життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності, дбайливого ставлення до родини, своєї країни, довкілля, спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству; організація освітнього процесу, що ґрунтується на цінностях та принципах, визначених Законами України “Про освіту” та “Про повну загальну середню освіту”; створення безпечного освітнього середовища для учасників освітнього процесу; виявлення та розвиток індивідуальних здібностей учнів, досягнення ними результатів навчання, прогресу в розвитку, зокрема формування і застосування відповідних компетентностей, що визначені Законом України “Про освіту” і відповідними державними стандартами повної загальної середньої освіти та необхідні для подальшого здобуття освіти; організація вивчення учнями профільних навчальних предметів (інтегрованих курсів);
інші завдання, визначені установчими документами ліцею. Ліцеї також можуть розробляти, удосконалювати та впроваджувати нові освітні технології і форми організації освітнього процесу. |
9. Завданнями ліцею є: всебічний розвиток, навчання, виховання, виявлення обдарувань, соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і здобуття освіти протягом життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності, дбайливого ставлення до родини, своєї країни, довкілля, спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству; організація освітнього процесу, що ґрунтується на цінностях та принципах, визначених Законами України “Про освіту” та “Про повну загальну середню освіту”; створення безпечного освітнього середовища для учасників освітнього процесу; виявлення та розвиток індивідуальних здібностей учнів, досягнення ними результатів навчання, прогресу в розвитку, зокрема формування і застосування відповідних компетентностей, що визначені Законом України “Про освіту” і відповідними державними стандартами повної загальної середньої освіти та необхідні для подальшого здобуття освіти; організація вивчення учнями обовʼязкових освітніх компонентів, спільних для всіх профілів; обовʼязкових освітніх компонентів за обраним профілем; а також вибіркових освітніх компонентів; забезпечення супроводження освітнього процесу та підтримки учнів (кар’єрне консультування, профорієнтація тощо); інші завдання, визначені установчими документами ліцею. Ліцеї також можуть розробляти, удосконалювати та впроваджувати нові освітні технології і форми організації освітнього процесу. |
|
10. Зарахування дітей до державних, комунальних і корпоративних ліцеїв для здобуття профільної середньої освіти (до 9-11 (12) класів) відбувається на конкурсних засадах. Конкурс може не проводитися, якщо кількість поданих заяв про зарахування не перевищує загальної кількості вільних місць у відповідних класах.
Зарахування дітей до державного, комунального ліцею для здобуття базової середньої освіти (до 5-9 класів) здійснюється на конкурсних засадах, якщо це не порушує право учнів, які здобули початкову освіту в цьому закладі освіти, на продовження навчання в ньому та за умови, що кількість поданих заяв про зарахування перевищує загальну кількість вільних місць у відповідних класах. Зарахування дітей до ліцею на конкурсних засадах (проведення будь-яких заходів, спрямованих на перевірку знань, умінь, навичок чи інших компетентностей дитини) для здобуття початкової освіти (до 1-4 класів) забороняється. Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних і комунальних ліцеїв затверджується МОН. Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до приватних і корпоративних ліцеїв визначається засновником (засновниками). |
10. Зарахування дітей до державних, комунальних і корпоративних ліцеїв для здобуття профільної середньої освіти (до 10—12 класів) відбувається на конкурсних засадах в порядку, визначеному законодавством, крім випадків, коли кількість поданих заяв про зарахування не перевищує загальної кількості вільних місць у відповідних класах. Конкурс проводиться відповідно до Положення про конкурсний відбір, яке схвалюється педагогічною радою ліцею та затверджуються його керівником. Таке Положення має бути оприлюднено на вебсайті ліцею (у разі відсутності власного вебсайту — на вебсайті органу, у сфері управління якого перебуває заклад освіти) не менше ніж за три місяці до початку проведення конкурсних випробувань. Освітня програма ліцею із зазначенням переліку профілів навчання та відповідними навчальними планами публікується на вебсайті ліцею (у разі відсутності власного вебсайту — на вебсайті органу, у сфері управління якого перебуває заклад освіти) не пізніше ніж за 3 місяці до початку приймальної кампанії. Зарахування дітей до державного, комунального ліцею для здобуття базової середньої освіти (до 5-9 класів) здійснюється на конкурсних засадах, якщо це не порушує право учнів, які здобули початкову освіту в цьому закладі освіти, на продовження навчання в ньому та за умови, що кількість поданих заяв про зарахування перевищує загальну кількість вільних місць у відповідних класах. Зарахування дітей до ліцею на конкурсних засадах (проведення будь-яких заходів, спрямованих на перевірку знань, умінь, навичок чи інших компетентностей дитини) для здобуття початкової освіти (до 1-4 класів) забороняється. Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних і комунальних ліцеїв затверджується МОН. Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до приватних і корпоративних ліцеїв визначається засновником (засновниками). |
|
11. Освітній процес у ліцеї організовується відповідно до Законів України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, інших актів законодавства та освітньої програми (освітніх програм), схваленої педагогічною радою та затвердженої керівником ліцею.
Ліцей використовує в освітній діяльності одну освітню програму на рівні профільної середньої освіти (на першому та другому циклі профільної середньої освіти). Спрямування (академічне, професійне) здобуття учнями профільної середньої освіти визначається освітньою програмою ліцею.
відсутнє
У випадку забезпечення здобуття базової середньої освіти ліцей використовує в освітній діяльності одну освітню програму на рівні базової середньої освіти (на першому та/або другому циклах) або може використовувати одну наскрізну освітню програму, розроблену для базової (першого та/або другого циклу) та профільної середньої освіти. На основі визначеного в освітній програмі ліцею навчального плану педагогічна рада складає, а його керівник затверджує річний навчальний план (один або декілька), в якому конкретизується перелік навчальних предметів (інтегрованих курсів), обов’язкових для вивчення, вибіркових (за вибором учнів) освітніх компонентів, зокрема навчальних предметів, курсів, інтегрованих курсів, та кількість навчальних годин на тиждень, навчальний рік.
|
11. Освітній процес у ліцеї організовується відповідно до Законів України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, цього Положення, інших актів законодавства та освітньої програми (освітніх програм), схваленої педагогічною радою та затвердженої керівником ліцею. Ліцей використовує в освітній діяльності одну освітню програму на рівні профільної середньої освіти (на першому та другому циклі профільної середньої освіти). Спрямування (академічне, професійне) здобуття учнями профільної середньої освіти визначається освітньою програмою ліцею, яка має включати для кожної з форм навчання, запроваджених в ліцеї, навчальні плани для щонайменше трьох профілів навчання в межах однієї, двох або трьох освітніх галузей та/або їх об’єднань: природничо-математичного (STEM), мовно-літературного, соціально-гуманітарного. У разі функціонування в межах територіальної громади не більше ніж одного ліцею такий ліцей забезпечує здобуття профільної середньої освіти в рамках щонайменше двох освітніх галузей та/або їх об’єднань. Здобуття профільної середньої освіти (10-12 класи) в ліцеї здійснюється за індивідуальними освітніми траєкторіями, які передбачають обрання учнем:
Зміна обраного профілю навчання здійснюється за заявою учня (або при переведенні учня з іншого ліцею в разі неможливості забезпечити навчання учня за його профілем) з урахуванням наявних в ліцеї профілів навчання за умови забезпечення врахування результатів попереднього навчання в порядку, визначеному педагогічною радою. Перед зміною профілю учню та його батькам/законним представникам (одному з батьків/законних представників) ліцей обов’язково надає повну інформацію про процедуру та наслідки такої зміни, а також забезпечує необхідне консультування протягом її здійснення. У випадку забезпечення здобуття базової середньої освіти ліцей використовує в освітній діяльності одну освітню програму на рівні базової середньої освіти (на першому та/або другому циклах) або може використовувати одну наскрізну освітню програму, розроблену для базової (першого та/або другого циклу) та профільної середньої освіти. На основі визначених в освітній програмі ліцею навчальних планів педагогічна рада складає, а його керівник затверджує річний навчальний план (один або декілька) з урахуванням запроваджених профілів навчання, в якому конкретизується перелік навчальних предметів (інтегрованих курсів), обов’язкових для вивчення, вибіркових (за вибором учнів) освітніх компонентів, зокрема навчальних предметів, курсів, інтегрованих курсів, та кількість навчальних годин на тиждень, навчальний рік. |
|
12. Структура і тривалість навчального року, навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними, форми організації освітнього процесу визначаються педагогічною радою ліцею у межах часу, передбаченого його освітньою програмою (освітніми програмами), відповідно до обсягу навчального навантаження, встановленого відповідним навчальним планом. Ліцей може забезпечувати здобуття базової, профільної середньої освіти за очною (денною, вечірньою), заочною, дистанційною, мережевою, екстернатною, сімейною (домашньою) формами чи формою педагогічного патронажу у порядку, визначеному законодавством. відсутнє |
12. Структура і тривалість навчального року, навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними, форми організації освітнього процесу визначаються педагогічною радою ліцею у межах часу, передбаченого його освітньою програмою (освітніми програмами), відповідно до обсягу навчального навантаження, встановленого відповідним навчальним планом. Ліцей може забезпечувати здобуття базової, профільної середньої освіти за очною (денною, вечірньою), заочною, дистанційною, мережевою, екстернатною, сімейною (домашньою) формами чи формою педагогічного патронажу у порядку, визначеному законодавством. З метою забезпечення створення безпечного освітнього середовища рішенням педагогічної ради форма навчання може бути змінена на визначений період протягом навчального року. |
|
121. В умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану, оголошених у встановленому порядку (далі — особливий період), ліцей забезпечує участь в освітньому процесі учнів, які були змушені змінити місце проживання (перебування), місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час дії особливого періоду, в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників.
Обрання форми навчання здійснюється відповідно до рішень обласних, Київської міської військових адміністрацій та засновників ліцеїв, зокрема, залежно від можливостей фонду захисних споруд цих закладів.
З урахуванням безпекової ситуації в кожному населеному пункті структура і тривалість навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними, форми організації освітнього процесу визначаються педагогічною радою ліцею в межах часу, передбаченого освітньою програмою, відповідно до обсягу навчального навантаження, встановленого навчальним планом, та з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, особливостей регіону тощо. |
|
|
13. Оцінювання досягнень учнів здійснюють педагогічні працівники ліцею за шкалою оцінювання результатів, визначеною ліцеєм, або за системою оцінювання, визначеною законодавством.
відсутнє
Залучення будь-яких інших осіб до оцінювання результатів навчання учнів здійснюється за рішенням керівника ліцею. |
13.
Оцінювання досягнень учнів здійснюють педагогічні працівники ліцею за системою оцінювання, визначеною законодавством або за шкалою оцінювання результатів, визначеною ліцеєм, яка може включати: номінальну шкалу оцінювання (наприклад, «зараховано/ незараховано»). Застосовується для учнів першого циклу початкової школи, а також може використовуватися для учнів, які навчалися за кордоном, або з окремих навчальних предметів — за рішенням педагогічної ради; рівневу шкалу, яка передбачає оцінювання результатів навчання здобувачів освіти за чотирма рівнями (наприклад, «початковий (П)», «середній» (С), «достатній» (Д), «високий (В)»; бальну шкалу, яка передбачає оцінювання результатів навчання здобувачів освіти з використанням 12-бальної шкали. У разі запровадження закладом освіти власної шкали оцінювання результатів навчання учнів ним мають бути визначені правила переведення до системи оцінювання, визначеної законодавством.
Залучення будь-яких інших осіб до оцінювання результатів навчання учнів здійснюється за рішенням керівника ліцею. |
|
16. Для досягнення учнями результатів навчання та компетентностей згідно з вимогами відповідних державних стандартів повної загальної середньої освіти у складі ліцею у порядку, визначеному законодавством та його установчими документами, створюються: групи для вивчення окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів);
навчальні кабінети (з навчальних предметів (інтегрованих курсів) однієї або різних освітніх галузей). Ліцей може створювати у своєму складі класи (групи) з вечірньою (заочною), дистанційною формою навчання, інклюзивні класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами. Міжкласні групи учнів можуть створюватися для організації проектної діяльності учнів, застосування інших освітніх технологій і методів навчання, що забезпечують взаємодію під час спільної діяльності учнів різних класів одного або різних років навчання.
У складі ліцею можуть створюватися тимчасові (від одного семестру (триместру) науково-дослідницькі класи та/або міжкласні групи учнів з метою організації профільного навчання. Для підготовки до участі в заходах змагального характеру (конкурсах, олімпіадах, турнірах тощо) можуть створюватися тимчасові групи учнів. Організація освітнього процесу у групах здійснюється відповідно до освітньої програми ліцею. Гранична кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунального ліцею визначається відповідно до Закону України “Про повну загальну середню освіту”. У разі коли кількість учнів не дозволяє створити клас, учні можуть продовжити навчання в цьому закладі освіти за однією з інших (крім очної) форм здобуття повної загальної середньої освіти або в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності. Зменшення кількості учнів у класі протягом навчального року не є підставою для припинення функціонування цього класу до закінчення навчального року. Кількість учнів (одного та/або різних років навчання) в одній групі державного, комунального ліцею повинна становити не менше восьми осіб.
|
16. Для досягнення учнями результатів навчання та компетентностей згідно з вимогами відповідних державних стандартів повної загальної середньої освіти у складі ліцею у порядку, визначеному законодавством та його установчими документами, створюються: класи; групи для вивчення окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів); міжкласні групи учнів; змінні групи; навчальні кабінети (з навчальних предметів (інтегрованих курсів) однієї або різних освітніх галузей). Ліцей може створювати у своєму складі інклюзивні класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами.
Змінні, міжкласні групи створюються як тимчасові групи учнів, які формуються в межах одного або кількох класів з метою вивчення навчальних предметів (інтегрованих курсів) на підставі власного вибору учнів. Такі групи створюються також для організації проєктної діяльності учнів, застосування інших освітніх технологій і методів навчання, що забезпечують взаємодію під час спільної діяльності учнів різних класів одного або різних років навчання. У складі ліцею можуть створюватися тимчасові (від одного семестру (триместру) науково-дослідницькі класи та/або міжкласні групи учнів з метою організації профільного навчання. Для підготовки до участі в заходах змагального характеру (конкурсах, олімпіадах, турнірах тощо) можуть створюватися тимчасові групи учнів. Організація освітнього процесу у групах здійснюється відповідно до освітньої програми ліцею. Гранична кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунального ліцею визначається відповідно до Закону України “Про повну загальну середню освіту”. У разі коли кількість учнів не дозволяє створити клас, учні можуть продовжити навчання в цьому закладі освіти за однією з інших (крім очної) форм здобуття повної загальної середньої освіти або в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності. Зменшення кількості учнів у класі протягом навчального року не є підставою для припинення функціонування цього класу до закінчення навчального року. Кількість учнів (одного та/або різних років навчання) в одній групі державного, комунального ліцею повинна становити не менше восьми осіб. |
|
18. Ліцей може мати у своєму складі внутрішні структурні підрозділи: кафедри з окремих освітніх галузей, навчальних предметів (інтегрованих курсів); підрозділи з питань інноваційної діяльності;
інші внутрішні структурні підрозділи. Ліцей може мати у своєму складі філії. Структурні підрозділи діють відповідно до установчих документів ліцею та на підставі відповідних положень, затверджених його керівником відповідно до законодавства. Положення про філію ліцею розробляється та затверджується його керівником відповідно до Типового положення про філію закладу освіти, затвердженого МОН. Учні проживають, утримуються у пансіоні ліцею та забезпечуються харчуванням у порядку, визначеному законодавством.
|
18. Ліцей може мати у своєму складі внутрішні структурні підрозділи: позашкільний підрозділ; пансіон; кафедри з окремих освітніх галузей, навчальних предметів (інтегрованих курсів); лабораторії; підрозділи з питань інноваційної діяльності; осередок «Захист України»; інші внутрішні структурні підрозділи. Ліцей може мати у своєму складі філії. Структурні підрозділи діють відповідно до установчих документів ліцею та на підставі відповідних положень, затверджених його керівником відповідно до законодавства. Положення про філію ліцею розробляється та затверджується його керівником відповідно до Типового положення про філію закладу освіти, затвердженого МОН. Учні проживають, утримуються у пансіоні ліцею та забезпечуються харчуванням у порядку, визначеному законодавством. |
|
Утримання та розвиток матеріально-технічної бази ліцею, у тому числі забезпечення універсального дизайну та розумного пристосування, фінансуються за рахунок коштів його засновника (засновників) та інших джерел, не заборонених законодавством. |
Матеріально-технічна база ліцею повинна забезпечувати потреби всіх учасників освітнього процесу відповідно до освітньої програми ліцею та сприяти формуванню єдиного освітнього простору з урахуванням особливостей профілів навчання, визначених закладом освіти. Освітній простір ліцею формується з дотриманням принципів універсального дизайну, розумного пристосування, ергономічності та цифрової доступності, що гарантує безпечні, інклюзивні та здоров’язбережувальні умови перебування учасників освітнього процесу. Утримання та розвиток матеріально-технічної бази ліцею, у тому числі забезпечення універсального дизайну та розумного пристосування, фінансуються за рахунок коштів його засновника (засновників) та інших джерел, не заборонених законодавством. |
|
26. Ліцей здійснює міжнародне співробітництво у сфері загальної середньої освіти відповідно до Закону України “Про освіту” та має право укладати договори про співробітництво, встановлювати прямі зв’язки із закладами освіти інших країн, міжнародними організаціями, фондами в установленому законодавством порядку. Учні та педагогічні працівники ліцею можуть брати участь у програмах двостороннього та багатостороннього міжнародного обміну. |
26. Ліцей здійснює міжнародне співробітництво у сфері загальної середньої освіти відповідно до Закону України “Про освіту” та має право укладати договори про співробітництво, встановлювати прямі зв’язки із закладами освіти інших країн, міжнародними організаціями, фондами в установленому законодавством порядку. Учні та педагогічні працівники ліцею можуть брати участь у програмах двостороннього та багатостороннього міжнародного обміну. |
|
відсутнє |
27. З метою залучення та використання додаткових ресурсів (кадрових, матеріально-технічних, навчально-методичних, інформаційних та інших), необхідних для забезпечення якості освіти, ліцей може співпрацювати з міжшкільними ресурсними центрами, із закладами вищої освіти, фізичними та юридичними особами для забезпечення вивчення обовʼязкових освітніх компонентів, спільних для всіх профілів, обовʼязкових освітніх компонентів за обраним профілем, вибіркових освітніх компонентів, провадити дослідницьку діяльність тощо. |
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проєкту постанови Кабінету Міністрів України
«Про внесення змін до Положення про ліцей»
1. Мета
Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про ліцей» розроблено Міністерством освіти і науки України з метою оновлення вимог до функціонування ліцеїв у контексті запровадження трирічної профільної середньої освіти, підвищення ефективності функціонування ліцеїв як закладів загальної середньої освіти.
2. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Необхідність внесення змін до Положення зумовлена потребою осучаснення вимог щодо організації діяльності ліцеїв як закладів загальної середньої освіти та їх адаптації до вимог, що запроваджуються в рамках реалізації реформи «Нова українська школа» (НУШ), а також забезпечення впровадження безпечного освітнього середовища.
Запровадження трирічної профільної школи вимагає уточнення завдань та функцій ліцею, удосконалення організаційних механізмів навчання, забезпечення профілів і кластерів навчання, а також формування сучасних вимог до структури освітньої програми, навчальних планів та інструментів роботи педагогічної ради.
Чинна редакція Положення 2021 року не враховує вимог до профілізації старшої школи; необхідності забезпечення реальних можливостей для вибору та зміни профілю; розвитку інструментів індивідуальних освітніх траєкторій; оновлених підходів до конкурсного відбору; розширення форм організації навчання (змінні групи, міжкласні групи, проєктна діяльність); не містить належних положень щодо роботи в умовах воєнного стану та організації безпечного освітнього середовища.
3. Основні положення проєкту акта
Проєктом акта пропонується:
забезпечення узгодження завдань ліцеїв щодо організації процесу отримання профільної середньої освіти при запровадженні профілів навчання;
запровадження вимог щодо передбачення освітніми програмами, за якими відбувається навчання в ліцеях, профілів навчання, а також відповідних освітніх компонентів (спільних для всіх профілів, за обраним профілем, вибіркових);
необхідність надання учням необхідної інформації перед зміною профілю навчання, а також консультування впродовж процедури такої зміни;
уточнення процедури публікації в мережі «Інтернет» оголошень ліцеїв про проведення конкурсу при зарахування дітей для здобуття профільної середньої освіти;
деталізація вимог щодо забезпечення безпечного освітнього середовища, необхідності запровадження різних форматів навчання в ліцеї залежно від безпекової ситуації та стану готовності інфраструктури ліцеїв, зокрема,
укриттів;
уточнення вимог щодо можливості застосування різних шкал оцінювання учнів за рішенням ліцеїв;
запровадження можливості створення змінних груп для забезпечення
опанування профільних освітніх компонентів;
передбачення можливості введення в структуру ліцеїв осередку «Захист України»;
передбачення можливості залучення та використання додаткових ресурсів (кадрових, матеріально-технічних, навчально-методичних, інформаційних та інших), необхідних для забезпечення якості освіти, шляхом здійснення співпраці з міжшкільними ресурсними центрами, із закладами вищої освіти, фізичними та юридичними особами;
приведення наявних в Положенні формулювань у відповідність із чинним законодавством.
4. Правові аспекти
У даній сфері правового регулювання діють такі основні нормативно-правові акти:
закони України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про професійну освіту».
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація проєкту акта не потребуватиме додаткових видатків з Державного бюджету України.
6. Позиція заінтересованих сторін
Проєкт акта потребує проведення електронних консультацій відповідно до Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів
від 03 листопада 2010 р. № 996. Проєкт акта не стосується сфери наукової та науково-технічної діяльності, тому не потребує розгляду Науковим комітетом Національної ради з питань розвитку науки і технологій.
7. Оцінка відповідності
Проєкт акта не містить норм, що стосуються зобов’язань України у сфері європейської інтеграції.
Проєкт акта не містить норм, що порушують права та свободи, гарантовані Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, та положень, що стосуються таких прав і свобод.
У проєкті акта відсутні положення, які містять ознаки дискримінації. У проєкті акта відсутні положення, які порушують принцип забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
Проєкт акта не містить правил і процедур, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією. Громадська антидискримінаційна та громадська гендерно-правова експертиза не проводились.
8. Прогноз результатів
Реалізація акта не матиме впливу на ринкове середовище, забезпечення захисту прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян і держави; розвиток регіонів, підвищення чи зниження спроможності територіальних громад; ринок праці, рівень зайнятості населення; громадське здоров’я, покращення чи погіршення стану здоров’я населення або його окремих груп; екологію та навколишнє природне середовище, обсяг природних ресурсів, рівень забруднення атмосферного повітря, води, земель, зокрема забруднення утвореними відходами, інші суспільні відносини.
Впровадження проєкту акта сприятиме посиленню ефективності функціонування ліцеїв як закладів загальної середньої освіти, підвищенню якості профільної середньої освіти через чіткі вимоги до профілів, навчальних планів і структурних компонентів освітньої програми.
Вплив на ключові заінтересовані сторони:
|
Заінтересована сторона |
Вплив реалізації акта на заінтересовану сторону |
Пояснення очікуваного результату |
|
Держава |
матиме позитивний вплив |
Підвищення ефективності діяльності ліцеїв сприятиме підвищенню загального рівня профільної середньої освіти, а також забезпеченню організації безпечного освітнього процесу |
|
Населення |
матиме позитивний вплив |
Підвищення ефективності функціонування ліцеїв дозволить забезпечити належне формування освітньої траєкторії учня через вибір профілю навчання й відповідних освітніх компонентів. |