Міністерство освіти і науки України ініціює громадське обговорення проєкту постанови Кабінету Міністрів України, яка окреслює механізм визнання результатів навчання, здобутих у закладах освіти за кордоном.
Ця постанова є наступним кроком у реалізації змін до закону про повну загальну середню освіту щодо визнання результатів навчання, здобутих громадянами України за кордоном. Вона є ключовим етапом, що сприяє поверненню українських громадян та допомагає їм успішно реінтегруватися в Україні.
Що передбачає постанова?
Оптимізовану процедуру визнання результатів навчання для дітей, які здобувають формальну освіту за кордоном.
Спрощений механізм визнання результатів навчання для дітей, які вчаться в закладах неформальної освіти з українознавчим компонентом.
Створення переліку суб’єктів освітньої діяльності за кордоном.
Отримані пропозиції з обгрунтуваннями будуть узагальнені у звіті, який стане основою для подальшого доопрацювання проєкту постанови.
ПОРЯДОК
визнання результатів навчання, здобутих шляхом формальної та/або неформальної освіти у суб'єктів освітньої діяльності, що розташовані за кордоном
1. Цей Порядок визначає механізм організації та здійснення процедури визнання закладами освіти України, що забезпечують здобуття загальної середньої освіти (далі - заклади освіти України), результатів навчання громадян України (далі - осіб), здобутих ними шляхом неформальної (позашкільної) та/або формальної (загальної середньої) освіти у суб’єктів освітньої діяльності, що розташовані за кордоном (крім держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом).
2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
Інші терміни у цьому Порядку вживаються у значенні, наведеному в Законах України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Положенні про програмно-апаратний комплекс «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту», затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2021 р. № 1255, інших нормативно-правових актах, що регулюють відносини у сфері освіти.
3. Визнання результатів навчання здійснюється закладами освіти України на основі принципів добровільності, неупередженості, рівності доступу, прозорості, конфіденційності інформації з метою забезпечення продовження здобуття особами повної загальної середньої освіти відповідно до державних стандартів загальної середньої освіти України та отримання ними відповідного документа про загальну середню освіту.
4. Заклади освіти України відповідно до цього Порядку визнають результати навчання осіб, які здобувають в них загальну середню освіту незалежно від форми її здобуття.
Визнання результатів навчання здійснюється на підставі заяви у довільній формі, придатній для сприйняття її змісту (далі - заява), поданої до закладу освіти України одним з батьків особи, законних представників (для осіб, які не досягли повноліття) або повнолітньою особою самостійно (далі - заявник). Заява може бути подана особисто (нарочно) або електронною поштою, факсом, іншими засобами електронного зв’язку.
До заяви додаються копії документів, що підтверджують та/або дозволяють ідентифікувати результати навчання особи.
Строк розгляду заяви та проведення процедури визнання на основі наданої особою заяви та доданих документів становить не більше ніж двадцять робочих днів з дати їх отримання закладом освіти України.
5. Результати навчання, які особа здобула шляхом формальної (загальної середньої) освіти, не потребують оцінювання, визнаються та зараховуються закладом освіти України шляхом співвіднесення шкали оцінювання результатів навчання, здобутих за кордоном, зі шкалою, що визначена системою оцінювання, затвердженою МОН.
Якщо інформація, що міститься в заяві та доданих до неї документах, не дозволяє ідентифікувати результати навчання особи для їхнього подальшого співвіднесення, то заклад освіти України відмовляє у їхньому визнанні із зазначенням підстав прийняття такого рішення. Уточнені (доповнені) заява та копії доданих до неї документів можуть повторно бути подані заявником до закладу освіти України відповідно до пункту 4 цього Порядку.
6. Результати навчання, які особа здобула шляхом неформальної (позашкільної) освіти, визнаються та зараховуються закладом освіти України шляхом їхнього оцінювання, що проводиться на загальних засадах, визначених законодавством для форми здобуття особою освіти у закладі освіти України.
Результати навчання з навчальних предметів (інтегрованих курсів) українознавчого компонента, що здобуті особою шляхом неформальної (позашкільної) освіти в суб'єктів освітньої діяльності, які обліковуються згідно з цим Порядком, у разі їх оцінювання суб'єктом освітньої діяльності за системою оцінювання, затвердженою МОН, визнаються та зараховуються закладом освіти України без проведення додаткового оцінювання.
7. Для організації обліку суб'єктів освітньої діяльності, що забезпечують здобуття неформальної (позашкільної) та/або формальної (загальної середньої) освіти, МОН спільно з МЗС утворює комісію - допоміжний орган, що діє відповідно до цього Порядку та положення про комісію, затвердженого у порядку, встановленому законодавством.
Облік здійснюється з використанням засобів програмно-апаратного комплексу “Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту” (далі - автоматизований комплекс менеджменту).
Технічний адміністратор автоматизованого комплексу менеджменту (державна наукова установа “Інститут освітньої аналітики) забезпечує внесення наявної інформації про суб'єктів освітньої діяльності на розгляд комісії та її актуалізацію (оновлення), технічне та технологічне супроводження ведення обліку суб'єктів освітньої діяльності, присвоєння їм унікальних електронних ідентифікаторів в автоматизованому комплексі менеджменту, надання та обмеження доступу до інформації про суб'єктів освітньої діяльності закладам освіти України та іншим користувачам автоматизованого комплексу менеджменту, оприлюднення та актуалізацію (оновлення) на офіційному вебсайті МОН переліку суб'єктів освітньої діяльності, що забезпечують здобуття неформальної (позашкільної) та/або формальної (загальної середньої) освіти за кордоном та обліковуються з використанням засобів автоматизованого комплексу менеджменту.
8. Інформація про суб'єкта освітньої діяльності подається ним (його представником) або заявником на розгляд комісії з використанням автоматизованого комплексу менеджменту та складається з таких даних про суб'єкта освітньої діяльності:
Для суб'єктів освітньої діяльності, що забезпечують здобуття формальної (загальної середньої) освіти та зареєстровані у державі перебування додатково подається інформація про форму власності, орган управління та установчі документи (витяг).
Для суб'єктів освітньої діяльності, що забезпечують здобуття неформальної (позашкільної) освіти та не зареєстровані у державі перебування, додатково подається інформація про режим роботи та форми організації освітньої діяльності.
9. За результатами розгляду та успішної верифікації інформації, визначеної пунктом 8 цього Порядку, комісія приймає рішення про облік суб'єктів освітньої діяльності, що забезпечують здобуття неформальної (позашкільної) та/або формальної (загальної середньої) освіти. З метою отримання необхідної інформації та її верифікації комісія може звернутися до заявника, суб'єкта освітньої діяльності та/або органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, у тому числі за кордоном.
10. Комісія приймає рішення про виключення суб'єкта освітньої діяльності з обліку у разі:
Про виключення суб'єкта освітньої діяльності з обліку комісія невідкладно повідомляє Технічного адміністратора автоматизованого комплексу менеджменту, який видаляє інформацію про такого суб'єкта освітньої діяльності з автоматизованого комплексу менеджменту та повідомляє такого суб'єкта про її видалення упродовж трьох робочих днів з дати отримання відповідного рішення.
11. Інформація про суб'єкта освітньої діяльності доступна для закладів освіти України та інших користувачів автоматизованого комплексу менеджменту за їхнім запитом. Доступ до інформації про суб'єкта освітньої діяльності здійснюється цілодобово, крім випадків обмеження доступу, проведення модернізації автоматизованого комплексу менеджменту або планових і позапланових профілактичних та/або технічних робіт, пов’язаних з усуненням недоліків чи технічного збою в його роботі, тривалість проведення яких визначається Технічним адміністратором автоматизованого комплексу менеджменту.
Відсутність чи недоступність інформації про суб'єкта освітньої діяльності в автоматизованому комплексі менеджменту не перешкоджає визнанню результатів навчання, що здійснюється відповідно до цього Порядку, крім випадку визнання результатів з навчальних предметів (інтегрованих курсів) українознавчого компонента без проведення їх додаткового оцінювання, передбаченого цим Порядком.
12. Для проведення оцінювання результатів навчання заклад освіти України визначає порядок організації та методи їх оцінювання. Заклад освіти України може затвердити внутрішнє положення про оцінювання результатів навчання. У такому випадку відповідне положення схвалюється педагогічною (вченою) радою, вводиться в дію наказом керівника та оприлюднюється на офіційному вебсайті закладу освіти України.
Інформація про порядок прийому заяв, надання консультативної допомоги особам та з інших питань організації оцінювання результатів навчання розміщується та постійно оновлюється на вебсайті закладу освіти України.
13. Обсяг і методи проведення оцінювання результатів навчання (у разі його проведення) повинні забезпечувати оцінювання усіх змістових складових навчальних предметів (інтегрованих курсів).
Заклад освіти України визначає обсяг і методи оцінювання результатів навчання особи з урахуванням змісту та специфіки навчальних предметів (інтегрованих курсів). Обсяг і методи оцінювання результатів навчання особи можуть відрізнятись від обсягу і методів, які застосовуються для здобувачів освіти в рамках відповідної освітньої програми закладу освіти України та/або форми здобуття загальної середньої освіти, але при цьому повинні забезпечувати належність такого оцінювання.
14. Контроль за організацією та здійсненням процедури визнання результатів навчання закладом освіти України здійснює його засновник або уповноважений ним орган управління у сфері освіти, Державна служба якості освіти, її територіальні органи, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації.
Методичні рекомендації та роз’яснення щодо застосування цього Порядку надає МОН.